Opleiding tot Psychosociaal Therapeut.
Doel van de opleiding tot psychosociaal
therapeut.
De VTI-opleiding heeft als doel het opleiden in begeleiden
van cliënten in bewustzijnsprocessen en rouw- en
verliesprocessen.
Dit op zodanige wijze dat de cliënt bij zijn eigen
antwoorden op (levens)vragen kan komen.
De werkwijze is er op gebaseerd dat we de cliënt
begeleiden in een proces van:
Zelfkennis: ( kennis hebben van eigen geschiedenis,
levensloop, belangrijke gebeurtenissen en belangrijke
mensen)
Zelfinzicht: de problemen van nu kunnen koppelen aan
de geschiedenis. Patronen ontdekken, dat wat er niet
geweest is en vooral verlangens en behoeften van dit
moment kunnen herkennen en erkennen. Hierdoor heling
en groei bewerkstelligen. En het referentiekader van de
client verbreden en verdiepen.
Zelfbesef: Bewustzijn ontwikkelen en vergroten door te
leren naar het Zelfinzicht te gaan handelen. De cliënt leren
zich te verhouden tot de gebeurtenissen en
omstandigheden in zijn/haar leven, in plaats van te
reageeren vanuit oude patronen.
De studenten worden opgeleid tot psychosociaal
therapeut, gericht op deze processen. In deze opleiding
gaat het over verliezen in de breedste zin van het woord.
Verliezen die we onder andere tegenkomen bij, overlijden,
echtscheiding, verlies van gezondheid, verlies van werk,
verlies van verwachtingen, verlies van zingeving en
zelfvertrouwen.
Ontwikkeing van de persoonlijkheid en groei van
bewustzijn
Waarom zou je voor onze VTI-opleiding
kiezen?
De VTI-opleding geeft als enige onder de opleidingen tot
Psychosociaal therapeut de mogelijkheid om met
externe cliënten te oefenen.
Voor de laatste 5 weekenden van de VTI-opleiding nodigen
wij mensen uit die blij zijn om op deze wijze aan hun eigen
problematiek te werken met begeleiding van de
aankomend therapeut onder supervisie van de docent.
De eerste drie weekenden oefenen de studenten met
elkaar altijd met inbreng van eigen situaties. Dit om zelf te
ervaren wat er gebeurt als je begeleid wordt en er worden
fouten gemaakt. (wat logischerwijs gebeurt in het begin).
Onze studenten oefenen NOOIT onderling met casussen.
Een casus is een voorbeeld van hoe het ZOU
KUNNEN GAAN in de praktijk.
De gevoelens die bij de casus ( het verhaal wat verteld
wordt) horen, zijn dus nooit echt.
Door het werken met een casus leer je als aankomend
therapeut niet te anticiperen op echte gevoelens.
Want het is immers gespeeld.
Dit is voor ons, als opleiders, van wezenlijk belang!
Het is namelijk het verschil tussen gespeeld en daarmee
oefenen of een realiteit en daarmee oefenen.
Alleen door het laatste kun je een eigen werkwijze
ontwikkelen.
Bij een casus zijn er altijd ontsnappingen mogelijk omdat
het verhaal niet echt voor “de zogenaamde cliënt” speelt.
Ook is er geen andere opleiding tot psychosociaal
therapeut die stages aanbiedt.
Tijdens de VTI-opleiding is er in ieder geval een kijkstage
verplicht, maar mag je zelf voor meerdere kiezen, en er is
een werkstage, wat inhoudt dat je 9 dagdelen achter
elkaar onder supervisie met cliënten mag werken en
deelneemt aan de werkbesprekingen met de staf.
Voor wie is de opleiding?
De deeltijdopleiding is bedoeld voor mensen
(maatschappelijk werkers, artsen, predikanten,
leerkrachten, verplegend personeel, vrijwilligers in
een hospice enz.)
Dus voor hen die zich bezig (willen) houden met het
begeleiden van cliënten in rouw- en verliesprocessen
en die het ervaringsgericht werken willen integreren
in hun eigen werk.
De opleiding is er ook voor diegenen die – mogelijk
naast behoud van de reeds bestaande baan - een
eigen praktijk als psychosociaal therapeut willen
opzetten.
Door het sterk ervaringsgerichte karakter van de
opleiding is de opleiding ook heel geschikt voor
mensen die op zoek zijn naar persoonlijke
ontwikkeling en bewustwording.
Wij stellen niet als voorwaarde dat u reeds in de
hulpverlening werkzaam bent of dat u een opleiding
heeft gevolgd op dit gebied. Belangrijker dan
werkervaring en opleiding vinden we betrokkenheid
en de bereidheid om eigen processen aan te gaan.
Gezien de inhoud van de opleiding is het wel van
belang kennis op HBO-niveau te kunnen opdoen.
De opleiding vindt hoofdzakelijk plaats in weekenden.
Hierdoor en door het ervaringsgerichte karakter van de
opleiding is de opleiding goed te combineren met een
reeds bestaande baan.
Erkenning
De VTI-opleiding is erkend door:
NVPA ( Nederlands Verbond voor Psychologen,
Psychotherapeuten en Agogen)
LVPW (Landelijke Vereniging Psychosociaal
Werkenden)
SKB (Stichting Keurmerk Beroepsopleidingen)
NVMW (Nederlandse Vereniging voor
Maatschappelijk Werkers)
BAM (Beroepsregister van Agogische en
Maatschappelijk Werk) heeft aan de opleiding 14,5
registerpunten toegekend (vrije ruimte)
Voor de overige toelatingseisen bij de genoemde
beroepsverenigingen adviseren wij u contact met hen op
te nemen.
Referenties van enkele afgestudeerde
therapeuten.
___________________________________________
Trijnie Tuhumena
Een van de voordelen van de VTI
opleiding is, dat je eerst uitgebreid
naar
je eigen proces gaat kijken. Er eerst
achter komen wie jezelf bent,
waarom je doet zoals je doet,en
waarom je kiest zoals je kiest.
Met de achterliggende gedachte dat
het arrogant is om te denken dat je
een ander kan helpen, terwijl je niet naar jezelf
gekeken hebt. Pas daarna leer je je te verhouden
naar de ander, je cliënt.
De VTI ( Verlies Trauma Integratie) zit mooi in elkaar.
Gaandeweg word je vertrouwd met de werkwijze en
de methodieken, nooit vanuit de ander, altijd vanuit
jezelf. In 2005 heb ik de VTI afgerond.
Al jaren ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk, elke
dag ben ik blij dat ik deze opleiding heb gedaan.
Het was iedere cent waard.
___________________________________________
Hilde van Straten - de Caluwé
Door een persoonlijk verlies ben ik,
via verschillende spirituele
benaderingen, uiteindelijk in 2005
bij Centrum Marieke de Bruin
terecht gekomen.
Marieke heeft me geholpen de weg
naar mijzelf te vinden.
En Marieke schotelt dit voor op haar eigen
authentieke, betrokken, scherpe, maar ook
humoristische wijze. Met veel plezier ben ik altijd naar
de weekenden in haar opleidingscentrum in de Glind
gegaan.
Het was een verademing. Hier werd veel helder en
duidelijk, hier waren woorden voor hetgeen wat ik al
heel mijn leven voelde maar wat ik niet kon uiten of
benoemen.
Dat hielp me verder in mijn persoonlijke en ook mijn
professionele leven. Langzaam maar zeker zijn deze 2
levens vloeiend in elkaar over gegaan. Ik nam ontslag
bij het onderwijs en begon een praktijk in mijn
woonplaats.
Ik krijg cliënten vanuit Jeugdzorg, WMO,
zorgverzekeringen en het bedrijfsleven, maar ook uit
eigen initiatief. Er is veel behoefte aan deze manier
van werken (ik noem het liever manier van leven).
Alle aangeboden tools zijn direct bruikbaar in het
dagelijkse leven. Een absolute aanrader.
___________________________________________
Sonja de Bruin
Toen ik met de Internalisatie
/ VTI opleiding startte, had
ik een groot verlangen om
mezelf (nog) beter te leren
kennen.
De inzichten die ik tijdens de
opleiding in mijn eigen
persoonlijke processen heb
gekregen, zijn cadeautjes die
ik iedere dag gebruik om in het dagelijks leven
bewuster en meer mezelf te zijn. Dit gun ik iedereen!
Dit is ook mijn drijfveer om als psychosociaal
therapeut cliënten te begeleiden in mijn eigen
praktijk!
___________________________________________
Hoe heb ik als deelnemer de VTI
opleiding ervaren?
Ik vond de totale opleiding
geweldig!
Ja ..ook vaak heel moeilijk. Ik
durfde bijvoorbeeld de eerste
keer nauwelijks naar binnen te
gaan.
Ik ben echter binnen gekomen
en kreeg steeds meer motivatie
en doorzettingsvermogen om er
zoveel mogelijk van te leren.
Later was ik er werkelijk niet meer weg te slaan.
Zodoende kreeg ik de meest leerzame lessen van
mijn leven.
Tijdens de opleiding kon ik ook weer voelen hoe ‘ blij’
zijn voelde. Dat was daarvoor wel anders geweest.
Ik had namelijk niet zo goed geleerd om stil te staan
bij gevoelens als boosheid, angst en verdriet.
En na vele verliezen in mijn leven ging ik dus door,
totdat het eigenlijk niet meer ging. Ik leerde er weer
het 'mogen voelen'.
In de weekenden waren er de sessies, visualisaties,
de oefeningen, de theorie om mezelf weer te leren
erkennen, herkennen en waarderen.
Ik leerde dat gevoelens een functie en misvormingen
hebben en dat het ervaren van deze gevoelens me de
ingang gaven naar het me verbinden met het leven,
met mezelf.
Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in de vrouw, in
de mens die ik was/ben en genoot van het aan-en-
met-mezelf leren, samen met anderen die ook aan-
en-met-zichzelf aan het leren waren.
Ik leerde de zachtheid in mij weer kennen.
De liefdevolle, uitnodigende, respectvolle, soms
uitdagende manier van aanwezig zijn en handelen van
Marieke, Jan en de andere therapeuten wilde ik toen
ook graag leren.
Annemiek Welten